Dříve, tak někdy v renezanci, byly každé hodiny osobité umělecké dílo. Průmyslová revoluce umožnila masovou tovární výrobu a umění se trochu vytratilo. Nástupem asijských výrobců to platí dvojnásobně. Je třeba trochu zastavit čas. Čas, který teče jako voda a doufat, že zlaté časy umění se vrátí.
Tak jako v kinetických dřevořezbách pana Jiřího Špinky. ( Více jich najdete na jeho stránce spinka.webz.cz a to včetně veršů Vlasty Špinkové. )
Zastavený čas | Čas teče jako voda | Zlaté časy |
Pohon hodin kinetického reliéfu zajišťuje jednoduchý celodřevěný hodinový stroj s omezením na jednu ručičku. U některých reliéfů pak jsou i přidaná soukolí, zvířetníkové či jiné disky. V zájmu výtvarného efektu je pohyb zrychlený, protože autor neměl v úmyslu vytvářet klasické hodiny, ale pouze symboliku času.
Hodinový stroj a zejména krokový mechanizmus inspiroval mnohé výtvarníky. Vznikly zajímavé umělecné předměty s klasickým i s kuriózním hodinovým strojem. Znovu se tak objevují vodní hodiny či hodiny z netradičních materiálů jako je papír, sklo nebo cokoliv, případně je vytvořen nový stylizovaný stylizovaný stroj. Artefakty mohou být v interiéru či na veřejném prostranství jako třeba "metronom" na Letenské pláni. Důležité je, vznikají z potřeby tvořit.
Symbióza technického a výtvarného pohledu na hodiny je sice zde vychýlena na výtvarnou stranu. Tvoří tak alespoň potřebnou protiváhu opačnému přístupu, který zcela opomíjí designovou stránku.
Nehodláme hledat dělící čáru mezi kinetickým artefaktem a designovými hodinami. Jsme rádi, že oba jsou.
Některé "hodiny" jsme ukázali, jiné pro inspiraci na dalších odkazech..